Osona - De Vilanova de Sau al pont de Malafogassa

Característiques:

Província/Comarca/Municipi: Barcelona/Osona/Vilanova de Sau.
Punt de Sortida: Zona escolar i esportiva de Vilanova de Sau (UTM 31T) – E(X): 448874 m; N(Y): 4643777 m.
Tipus (Lineal/Circular): Circular.
Dificultat: Fàcil. El desnivell màxim és de 123 m. El camí des de Vilanova de Sau fins al pont de Malafogassa és estret i en algun moment amb pedres i arrels grosses pel mig. Convé anar amb compte i ben calçat.
Què veure: En aquesta excursió gaudirem d'un recorregut pel bosc per arribar, al final, a la riera Major que podem travessar per l'esvelt pont de Malafogassa, molt fotogènic. A banda i banda del pont trobarem llocs ideals per jugar amb els nens, fer un pícnic o donar-nos una remullada. Si voregem la riera Major per la seva banda dreta, aigües amunt del pont, trobarem a l'alçada de l'aparcament del càmping la riera de Castanyadell. Si la seguim uns pocs metres, trobarem les restes del molí d'Amunt. Si en tornar al cotxe ens queda temps, podem donar un tomb i conèixer Vilanova, un poblet bonic i net, presidit per la seva església parroquial de Santa Maria. També tenim l'opció d'anar fins al pantà de Sau, visitar la pressa, el club nàutic i, si el nivell de l'aigua ho permet, fer unes fotografies del campanar de Sant Romà de Sau (campanar de l'església del poble inundat pel pantà).
Precaucions: Cap en especial. En tot cas, si ha plogut recentment anar amb compte amb el cabal de les rieres.

Dades Tècniques:

Track (wikiloc):
Data de realització:
11/04/2017 i 20/05/2017
Mapa:
37-13_T5K_ED50_ICGC.
Senyalització:
Poques fites verticals, baixes. De tota manera és poc probable perdre’s. Aconsellable portar mapa o gps.
Distància (amb altures):
Descens Acumulat:
245 m.
Temps aproximat:
2 hores 30 minuts (sense aturades).
Cobertura telefònica
Normal en alguns moments i dolenta en altres amb Movistar.

Aproximació (en cotxe des de BCN): C17 direcció Vic. C17 Vic. C25 direcció Girona. C25 Sortida 187 direcció Folgueroles. BV5215 cap a Folgueroles, però no entrem al poble, a la primera rotonda girem a la dreta i prenem la N141d que en aprox. 10 km ens deixa al centre de Vilanova de Sau. Busquem la zona escolar i el poliesportiu (al SO del poble, gairebé a sota de l'entrada del poble tal com veníem de Folgueroles). Aparquem. Aquest és l'inici de l'excursió.

Descripció: Del mateix aparcament surt una carretera asfaltada, primer en direcció SE i després NE. Al cap d’uns 300 m des de l’inici passem per davant de can Serra, girem a la dreta i en uns 60 m deixem la pista i agafem un corriol a l’esquerra, en baixada, que indica “Malafogassa”. Ara és qüestió d’anar seguint sempre aquest corriol, a vegades més planer, a vegades més pendent. Passarem a prop de can Tià i can Valentí. Travessarem la carretera de Vilanova de Sau a Sant Romà de Sau i seguim baixant. Ens trobarem amb alguns petits barrancs que acostumen a baixar secs o amb poca aigua. Un d’aquests barrancs, potser el més cabalós, és el Sot dels Llerons. El creuarem i seguirem recte (a la tornada desembocarem en aquest mateix punt venint des de la riera Major). Ara el caminet es va estrenyent i van augmentant pedres i arrels. Cal anar amb compte de no ensopegar. Aviat començarem a sentir la remor de l’aigua. Estem a prop de la riera Major. Desembocarem a una pista de terra, ampla, que a l’esquerra ens porta al pont i a la dreta al càmping. Tirem a l’esquerra. Visitem el pont i aprofitem per fer unes quantes fotografies doncs el lloc val la pena. Després des del cantó dret de la riera Major seguirem una pista ampla i recta que deixarem a la primera corba a l’esquerra per agafar un curt camí que ens porta a les restes del molí d’Amunt. Visitat el lloc seguirem la riera de Castanyadell que desemboca a la riera Major. Per la riera arribarem a un gual i la creuarem. Seguirem la carretera asfaltada uns quants metres, en pujada, fins a arribar a una corba a l’esquerra. En aquest punt (està indicat: “Vilanova de Sau pel Sot dels Llerons”) deixarem la carretera i agafarem un camí, a la dreta, que va pujant suaument fins a arribar al Sot del Llerons, punt on empalmarem amb el camí que hem fet a l’anada des de Vilanova, però ara en sentit contrari.

Vilanova de Sau des de can Serra:

Molí d'Amunt:

Riera de Castanyadell:

Malafogassa, riera Major:

Pantà de Sau, Club Nàutic. A la llunyania la taulada del campanar submergit de Sant Romà de Sau:

A prop del pont de Malafogassa:

Planell amb el Track:

Espero que us hagi agradat. Si és així us podeu subscriure al blog per tal de rebre les novetats. També podeu deixar els vostres comentaris.